Hur står det till med läsförmågan?
En djupdykning i de finlandssvenska skolornas resultat i PIRLS-undersökningen
PIRLS (Progress in International Reading Literacy Study) är en internationell undersökning som vart femte år mäter läsförmåga, läsvanor och attityder till läsning bland tioåriga elever. Finland deltog 2021 för tredje gången och vi ville få djupare kunskap om läsningen bland eleverna i de svenskspråkiga skolorna i Finland. Därför gav vi, Stiftelsen Brita Maria Renlunds minne och Svenska kulturfonden, Jyväskylä universitet uppdraget att göra en analys av ett större svenskspråkigt sampel. Vi finansierade analysen som nu offentliggörs på vårt gemensamma seminarium den 1 december.
Välkommen till en seminariedag med läsning och lösningar i fokus!
Tid: Fredagen den 1 december kl. 10.30-14.00, smoothie från kl. 10
Plats: Epicenter, Mikaelsgatan 9, Helsingfors (ingång i hörnet av Mikaelsgatan och Universitetsgatan)
Seminarieprogrammet och mera information om undersökningen och evenemanget hittar du på Kulturfondens webbplats.
Anmälningstid: 17.10 - 24.11.2023